Vänligen starta din BankID-app och legitimera dig.
Maxtid: 30 sek.
Bearbetar dina ärenden.
Inkassograms tjänst är gratis vad avser utskick av betalningspåminnelse, inkassokrav samt Final Notice.
Vid utebliven betalning efter Final Notice kommer jag som borgenär erbjudas att ta ärendet vidare till Kronofogden.
Jag intygar att de inkassoärenden jag överlämnar till Inkassogram inte är bestridna, föremål för tvist, motfordran, ingår i konkurs, rekonstruktion, likvidation eller på annat sätt är oklara. Jag är betalningsansvarig för Inkassograms kostnader och uteblivna intäkter som uppkommer i samband med avslut av ett felaktigt ärende.
Jag skall omgående hos Inkassogram registrera betalning från gäldenär som felaktigt gjorts till mig.
Jag intygar att de registeruppgifter och annan information jag lämnat till Inkassogram i samband med registrering som kund är korrekta.
Inkassogram AB, som inkassoföretag och tillhandahållare av inkassotjänster, har ett ansvar mot såväl borgenären/uppdragsgivaren som mot gäldenären, det vill säga den som skall betala en skuld. Inkassogram ställer därför som ovillkorligt krav att den eller de användare som är anslutna till tjänsterna delar Inkassograms syn på etiska och moraliska frågor. Vad som anses vara oetiskt eller omoraliskt är delvis subjektivt och beror på vem som tillfrågas och hur frågan ställs.
Inledning
En förutsättning för att bedriva inkassoverksamhet är en väl utvecklad kontrollfunktion som säkerställer att de ärenden som handläggs är korrekta – det vill säga att de utgörs av korrekta krav som är obetalda och förfallna till betalning och att de inte är bestridna eller föremål för tvist.
Inkassograms målsättning är att aktivt bidra till en snabbare och säkrare inkassoverksamhet med bibehållna goda relationer mellan borgenär och gäldenär. Genom att Inkassogram som en stor aktör har detta som ambition och målsättning, vill företaget utveckla inkassomarknaden på ett positivt sätt.
I den händelse att användare som är ansluten till Inkassograms tjänster agerar oetiskt eller utnyttjar tjänsten för varor eller tjänster som på annat sätt är oetiska eller omoraliska, kommer allmänhetens förtroende för både användaren av tjänsten och Inkassogram skadas.
För att minimera denna risk har Inkassogram fastställt följande riktlinjer som gäller för alla anslutna användare av Inkassograms tjänster och Inkassograms partners och återförsäljare.
Bakgrund och syfte
I syfte att aktivt motverka badwill och samtidigt möta skilda krav och förväntningar från marknaden relaterade till Inkassograms tjänster skall Inkassogram genom kontrollfunktioner omedelbart kunna särskilja på vad som är ”rätt och fel” och klargöra detta för de anslutna kunder och användare av inkassograms tjänster.
Inkassogram ställer som ovillkorligt krav att den/de användare som är anslutna till Inkassograms tjänster delar Inkassograms syn på etiska och moraliska frågor. Vad som anses vara oetiskt eller omoraliskt är delvis subjektivt och beror på vem som tillfrågas och hur frågan ställs.
Även om den vara eller tjänst som kravet avser är laglig, kan den uppfattas som oetisk eller omoralisk. Genom dessa riktlinjer, tillsammans med Inkassograms allmänna villkor, har företaget möjligheten att neka samarbete och därigenom förhindra att tjänsterna används på ett sätt som står i strid med Inkassograms värderingar, allmänna villkor och etiska regler. Inkassograms målsättning är att de etiska reglerna skall bidra till att begränsa oseriösa verksamheters möjlighet att driva inkorrekta inkassoärenden och, i förlängningen, avsevärt försvåra deras verksamhet.
Exempel
Nedan ges exempel på företag som Inkassogram valt att inte samarbeta med då Inkassogram anser att deras verksamhet är av oetisk karaktär.
Oetiska varor
Företaget X säljer pipor och andra varor som förknippas med användning av narkotika. Även namnen på produkterna antyder att produkterna bäst lämpar sig för användning av olagliga substanser. Trots att varorna inte är olagliga att sälja anser Inkassogram att det är omoraliskt att samarbeta med företaget X.
Oetiska tjänster
Företaget Y erbjuder snabba finansiella tjänster, så kallade “sms-lån”. Marknaden för denna typ av ”sms-lån” har på kort tid fått fäste i Sverige och allt fler unga sätter sig i svåra skuldfällor mot höga räntor. Inkassogram anser att denna typ av lån, utan kreditprövning riktad mot en ung, svag målgrupp, är direkt oetisk. Därmed avstår Inkassogram från samarbete med företaget Y.
Oetisk hemsida
Företaget Z påstår sig sälja historiska föremål. Bland deras produkter kan man finna kommunistiska flaggor från forna Sovjet, utgåvor av Mein Kampf, Uniformer och knivar med hakkors-symboler, ”vitmaktmusik” mm. På företagets hemsida finns budskapet ”vi skiter i lagen” varvat med nazistiska värderingar och uttryck för dessa. Då Z säljer nazistiska och kommunistiska budskap som historiska föremål bedriver de ingen olaglig verksamhet. Inkassogram anser dock att budskapet på hemsidan i dess helhet är oetiskt och väljer därmed att inte samarbeta med företaget Z.
Regler
Inkassogram åtar sig inte att driva inkassouppdrag för företag som tillhandahåller varor och tjänster som kan anses vara:
Ej önskvärda samarbetspartners
Inkassogram samarbetar inte med, eller åtar sig inkassouppdrag för, företag som:
Uppsägning och reprimand
Användare av Inkassograms tjänster, som Inkassogram anser använder tjänsten i strid med de etiska reglerna, skall i första hand sägas upp som kunder och eventuella pågående uppdrag avslutas. Inkassogram kan dock i undantagsfall bevilja användaren en chans till rättelse.
Nya användare av Inkassograms tjänster
Inkassogram tillämpar en strikt säkerhetsrutin med kontrollfunktioner för att säkerställa att tjänsterna inte används för otillbörliga ändamål, i brottsligt syfte, eller på annat sätt som strider mot Inkassograms vid var tid gällande allmänna villkor, tillämpbara avtal, de etiska reglerna eller relevant gällande lagstiftning.
Inkassogram har utvecklat ett internt kontrollsystem som alla kunder löpande prövas mot innan dessa får tillgång till tjänsterna. Kontrollsystemet bygger på ett antal framtagna kriterier som varje kund vid var tid ska uppfylla. Dessa kriterier innefattar bl.a. att djupgående information om kunden inhämtas från Inkassograms informationspartners.
Riktlinjerna för Inkassograms kundbedömning enligt kontrollsystemet framgår av Inkassograms vid var tid gällande kundbedömningskriterier.
Beslut om undantag från denna riktlinje tas av Inkassograms ledningsgrupp.
Uppdatering och fastställande
Dessa etiska regler skall löpande hållas uppdaterad med hänsyn till ändrade lagar, regler samt förhållanden på marknaden och vår omvärld.
Ansvaret att uppdatera åligger Inkassogram AB:s VD.
VD fastställer härmed ovanstående riktlinjer som gäller tills att den ersätts.
Verkställande direktör
Document owner: Compliance-ansvarig